3 minute read

Sparrauksen kautta huippukuntoon

Usea mieltää nyrkkeilyn veriseksi kamppailulajiksi, mutta todellisuudessa harrastaja saa lajista laajan määrän fyysisiä ja henkisiä hyödykkeitä. Nyrkkeilyä voi harrastaa usealla tasolla, ja kaikki niistä eivät johda murtuneisiin neniin ja puuttuvaan hammaskalustoon.

Nyrkkeily kohottaa lajia aktiivisesti harrastavien yleiskuntoa huomattavasti, ja sparraus sessiot ovat käteviä stressinpurku tuokioita. Usea aloittaa nyrkkeily harrastuksen kuntoilu mielessä, mutta se lisää myös harrastajan itsepuolustus valmiutta, harrastus saattaa myös helposti edetä kilpailu tasolle. Nyrkkeilyä voi harrastaa joko paikallisella kuntosalilla, tai virallisessa nyrkkeilyseurassa, lisäksi tietyn määrän harjoittelua voi tehdä mukavasti kotioloissa.

Nyrkkeilyharrastuksen useat hyödyt

Nyrkkeily on siitä hyvä harrastus, että treeni session aikana siitä hyötyy koko kroppa. Nopeat lyönnit ja väistelyt antavat harrastajalle sekä cardio liikuntaa, että koko kropan voimaharjoittelua. Nyrkkeily tekniikoiden harjoittelu nostaa myös yleisen motoriikan tasoa.

Vaikka nyrkkeily usein mielletään väkivaltaiseksi ja vaaralliseksi harrastukseksi, oikein harjoitettuna se auttaa itsekontrollin ja -luottamuksen kehittämisessä. Hyvän filosofisen pohjan saanut nuori harrastaja ei lähde kadulle tuntemattomien kanssa tappelemaan, sillä hän tietää kuinka vaarallisia lyönnit voivat olla.

Nyrkkeilyyn kunnolla hurahtavat harrastajat myös monesti noudattavat yleisen terveellisiä elämäntapoja, ja pitävät huolta yleiskunnostaan parhaiden ottelutulosten saamiseksi. Parhaat nyrkkeilijät ottavat oppia oman lajinsa ulkopuolelta, ja usea käy hakemassa syvälihas voimakkuutta esimerkiksi pilates tunneilta. Ei ole myöskään ennenkuulumatonta, että naapuri tanssikoulun balettitunneilla pyörähtelee nyrkkeilevä korsto jalkatyöskentelyään hiomassa.

Nyrkkeilyä voi harrastaa useissa eri muodoissa. Perinteisin tapa on varmasti nyrkkeily saliin liittyminen, tai nyrkkeily pallon kanssa harjoitteleminen joko kotona tai kuntosalilla. Näiden lisäksi usea kuntosaliketju järjestää erityyppisiä nyrkkeilyyn perustuvia ryhmäliikunta tunteja. Kuntonyrkkeily perustuu kuntoilun harjoittamiseen eri nyrkkeily tekniikoiden kautta, ja tunneilla ei kamppailla toisia vastaan, joten vahingollisten tapaturmien mahdollisuus on huomattavasti pienempi kuin ottelu harjoituksiin perustuvassa nyrkkeilyssä.  Niin kuntonyrkkeilyä, kuin ottelunyrkkeilyäkin voi lähteä harrastamaan aloittelija tasolla lähes tulkoon minkä ikäisenä tahansa. Tärkeää on kuitenkin löytää luotettava ja asiantunteva valmentaja, joka osaa johdattaa lajin pariin turvallisesti, mutta sopivan haastavasti.

Näillä varusteilla pärjäät

Kuntonyrkkeilyä aloittelevan ei tarvitse juurikaan varusteita ostella. Riittää että mukaan salille löytyy normaalit sisäliikuntavaatteet, joissa itsellään on hyvä olla ja liikkua, jalat voivat usein olla paljaat, tai halutessaan harrastaja voi käyttää pehmyt pohjaisia sisäliikunta kenkiä. Jos tunneilla käytetään nyrkkeilyhanskoja, näitä voi usein lainata salilta.

Turvallisuuden nimissä ottelunyrkkeilyä harrastavien tulee investoida varusteisiin hieman enemmän. Perusvaatteet ovat samat, mutta nyrkkeilijä tarvitsee erinäköisiä suojia, jotka suojelevat sekä iskun antajaa että sen vastaanottajaa.

Hanskojen valinta riippuu siitä otellaanko harjoituksissa säkkiä, vaiko toista ihmistä vastaan. Säkkihanskat ovat kevyemmät eivätkä juurikaan tue peukaloa, kun taas perinteiset nyrkkeilyhanskat takaavat loistavan suojan kädelle ja sormille. Hanskojen tulee olla sopivan kokoiset, joten oman parin osto on suositeltavaa suht nopeasti. Hanskojen alle nyrkkeilijä laittaa joko käsisiteet, tai sisähanskat, jotka antavat lisäsuojaa ranteelle ja rystysille.

Nyrkkeily, ja varsinkin sparraus on nilkoille vaativaa, ja ilman oikeaa tukea nyrkkeilijä saattaa aiheuttaa itselleen pehmytkudos vaurioita nopeiden liikkeiden myötä. Tästä johtuen aloittelija nyrkkeilijänkin kannattaa laittaa jalkaansa nilkkasuojat, ja harrastuksen edetessä investoida nilkkoja tukeviin nyrkkeily tossuihin.

Lisä suojaa sparraus sessioissa antavat hammassuoja, pääsuoja, ja alasuoja. Hammassuoja tukee hampaiden lisäksi muuta pään seutua. Siihen kiinni pureminen pitää leuat paikallaan, ja näin ollen tukee leuan ja niskan aluetta niiden ottaessa iskuja vastaan.

Kunnolla nyrkkeilyyn hurahdettuaan moni harrastaja päätyy ostamaan itselleen nyrkkeilysäkin kotiharjoittelun helpottamiseksi. Näitä löytyy kaupoista useanlaisia, ja niiden tarkoitusperät eroavat toisistaan. Pienet katosta roikkuvat päärynäpallot on tarkoitettu nopeus työskentelyä varten, kun taas painava pitkä säkki auttaa lyöntivoiman nostamisessa. Jalkatyöskentelyä varten kannattaa hankkia myös hyvä omalle ikäluokalle tarkoitettu hyppynaru.