3 minute read

Taistelulajit ja hyvinvointi

Latinalainen sananlasku opettaa: ”Mens sana in corpore sano”  eli suomeksi ”Terve sielu terveessä ruumiissa” ja se tarkoittaa sitä, että jos pidät kropasta huolta, niin mielenterveytesi kiittää siitä.

On selvää, että säännöllinen liikunta kannattaa, mutta sen pitää olla myös mieluisaa – jotain mistä oikeasti tykkää.  Urheilulajeja on niin monta ja on mistä valita. Yleinen suositus on, että pitää harrastaa monipuolisesti ja jos haluaa jotain kokonaisvaltaisempaa, niin yksi todella hyvä liikuntavaihtoehto on itsepuolustus- ja taistelulajit. Taistelulajeja on mieletön määrä ja kaikki ovat todella moniulotteisia, joten valinnanvaraa varmasti on. Taistelulajien historia liittyy vahvasti sodankäyntiin, mutta myös muinaiseen lääketieteeseen.Taistelulajeihin usein liittyy myös filosofiaa, henkistä puolta sekä kulttuuria. Näitä ovat erityisesti itämaiset lajit. On monia lajeja joista nämä elementit puuttuvat kokonaan. Näitä ovat yleensä länsimaalaiset lajit kuten paini, savate, potkunyrkkeily ja thainyrkkeily. Taistelulajit voi jakaa kahteen osaan. Osa on kontaktilajeja ja osassa kosketusta ei ole lainkaan.Kontaktilajit ovat niitä lajeja, jotka käyttävät voimaa ja nopeutta ja joissa urheilija on kosketuksessa toiseen henkilöön tai välineen kanssa. Yleensä kontaktilajeissa on myös kilpailupuolta, joten sekin on vaihtoehtona sitä haluavalle. Osa lajeista periaatteessa jopa kieltää kilpailemisen. Jotkut kamppailulajeista on tarkoitettu vain yli 18-vuotiaille. Osa taistelulajeista ovat puhtaasti kamppailulajeja ja perustuvat kilpailuun. Hyviä esimerkkejä ovat Taido, Judo, Jujutsu jne. Osa näistä lajeista on myös edustettuna olympialaisissa. Itsepuolustuslajit ovat kevyt-versioita taistelulajeista. Niissä pääpaino on oppia tehokkaasti puolustamaan itseään, sekä esimerkiksi eri tavoin poistumaan ei-toivotuista tilanteista vahingoittumatta. Osassa lajeista se tapahtuu hyökkäämällä ja osa keskittyy vain vahingoittamaan mahdollisimman paljon ennen vastapuolen hyökkäystä. Esimerkkinä ovat karate, kungfu jne.  Itsepuolustuslajeja voi harrastaa kuka vaan, vauvasta vaariin. Useammissa lajeissa ei ole varsinaisia vaatimuksia, jotta pääsee mukaan aloittamaan – kuka tahansa pääsee mukaan, iästä ja aikaisemmasta kokemuksesta riippumatta. Usein treenit jaetaankin tasojen mukaan, joten mukaan on helppo hypätä.

Taistelulajista wellness-liikuntatunniksi

Monesta lajista on kehittynyt oma alalaji ja osasta on jopa tullut itsenäisiä lajihaaroja, jotka keskittyvät pelkästään hyvinvointiin ja mielenhallintaan. Henkistä hyvinvointia edistävät taistelulajit ovat lähinnä meditaatio, stressinhallintaa ja keskittymiseen tähtäävät lajit. Sisäinen rauha ja kehonhallinta ovat avainasemassa. Yleensä näitä ovat hengitysharjoitukset ja pidempien liikesarjojen harjoittaminen, kuten seisominen tietyissä asenoissa hyödyntämällä erilaisia mielikuvia. Hyviä esimerkkejä näistä ovat esimerkiksi chi-kung, yi-quan ja tai-chi. Nämä kiinalaiset lajit ovat tulleet Suomeen jäädäkseen ja ovat loistava valinta kenelle tahansa. Nämä lajit kehittävät koordinaatio- ja keskittymiskykyä, sekä esimerkiksi tasapainoa. Ne myös rauhoittavat, rentouttavat ja ovat kokonaisvaltaisesti koko keholle hyväksi. Erityisesti Euroopassa näistä taistelulajeista on tehty erilaisia ”wellness” versioita. Hyviä esimerkkejä ovat Les Mills-ohjelmaan kuuluvat BodyCombat ja BodyBalance. Nämä ovat helpompia ja ikään kuin lyhennettyjä versioita, jotta lajit sopivat hyvin liikuntakeskuksiin. Nämä usein yhdistetään erilaisiin koreografioihin ja musikkiin sekä jopa valaistukseen. Näihin lajeihin voi osallistua kuka vain iästä, taustasta ja kunnosta riippumatta. Se sopii erityisesti   myös sellaiselle, joka hakee itseluottamusta, itsetuntoa sekä itsekuria. Taistelulajin harrastaminen on kuin laittaisi pankkiin rahaa, se edistää terveyttä, mielenrauhaa, itsekuria, kehonhuoltoa, nostaa yleistä kuntoa, auttaa henkisessä hallinnassa ja tehostaa yleistä hyvinvointia. Mitä enemmän harrastukselle antaa aikaa, sitä enemmän se sinulle myös palauttaa kehittymistä ja hyvää oloa. Taistelulajit on mainio harrastus, johon voi sukeltaa kokonaisvaltaisesti sekä fyysisesti, että henkisesti. Tärkein ja yhdistävä tekijä näissä kaikissa lajeissa ja vaihtoehdoissa on se, että niiden pitää tuntua hyvältä. Edistyminen niissä synnyttää motivaatiota ja motivaatio taas ruokkii oppimishalua. Harjoittelun pitää johtaa mielihyvään sekä henkiseen ja fyysiseen kehitykseen.  

Taistelulajista wellness-liikuntatunniksi